Jen pár kilometrů jižně od Mladé Boleslavi se můžeme pokochat romantickým novorenesančním zámkem Stránov, ale nás dnes bude zajímat jiná památka ležící doslova co by kamenem dohodil od něj.
Na trati z Prahy do Turnova tu Strenický potok překlenuje unikátní železobetonový viadukt zapsaný do Seznamu kulturních památek České republiky.
Ten v roce 1924 nahradil původní železnou konstrukci, která už před první světovou válkou pomalu přestávala vyhovovat rozvíjející se železniční dopravě.
Soutěž na projekt nového mostu vyhrál slavný architekt Stanislav Bechyně, mimo jiné autor třeba pražského paláce Lucerna. Je to jeden z našich nejmohutnějších viaduktů a zároveň první železniční betonový most na našem území.
Je tvořen třemi oblouky o rozpětí 28 metrů, je celkem 152 metrů dlouhý a maximální výška přemostění dosahuje úctyhodných 27 metrů.
Autor projektu si byl dobře vědom toho, že frekventovaná trať nemůže být během stavby nadlouho vyřazena z provozu, a tak v tomto ohledu vše promyslel do nejmenšího detailu.
nejen že celá výstavba trvala necelých šest měsíců, ale nový most se dlouho stavěl pod ještě fungujícím starým a provoz byl přerušen opravdu jen na nejnutnější dobu.
Do betonu tehdy padlo 90 tun železných prutů Techničtí nadšenci ocení i drobné detaily, které běžný pozorovatel nejspíš nezahlédne.
V každém oblouku jsou například schůdky umožňující kontrolu technického stavu konstrukce, na samotné mostovce se zase nezapomnělo výklenky, v nichž se železničáři kontrolující trať mohou ukrýt před projíždějícím vlakem.