Domů     Tahle letiště budí hrůzu!
Tahle letiště budí hrůzu!

Přestože létání patří podle statistik k nejbezpečnějším způsobům dopravy, řada lidí v letadle bojuje se strachem a panikou. Někdy je ale tato obava na místě – existují letiště, která nahánějí hrůzu i samotným pilotům. 

Letiště San Diego

Kde: Spojené státy americké

Přímořské město San Diego se nachází na jihozápadní pobřeží Spojených států. Jedná se o osmé největší město ve Spojených státech, proto jeho letiště patří k těm nejrušnějším na západním pobřeží i v celé zemi.

Je tedy s podivem, že má k dispozici pouze jednu přistávací dráhu. Přílety a vzlety se tu hodně střídají, čímž se zvyšuje riziko kolize, a ve špičce může dokonce provoz výrazně brzdit.

Letiště se nachází uprostřed husté zástavby.
Letiště se nachází uprostřed husté zástavby.

Domy ze všech stran

To ale není jediný problém. Letiště leží prakticky přímo v centru uprostřed husté zástavby včetně výškových budov. Letadla tak kvůli nim musí poměrně prudce klesat.

Před začátkem ranveje je navíc postaveno vysoké parkoviště, které stroje míjejí jen o pár metrů. Další riziko představuje samotná krajina. Přistávající letadla musejí letět dlouhou dobu nízko nad zemí a kopírovat klesající terén.

Letiště Cristiana Ronalda

Kde: Madeira, Portugalsko

Ve městě Funchal na ostrově Madeira se nachází letiště, které je od března 2017 pojmenováno po jednom z nejslavnějších fotbalistů všech dob, Cristianu Ronaldovi.

Původní letiště s drahou o délce 1600 metrů bylo uvedeno do provozu dne 8. července 1964. Už o 13 let později ale musela být po letecké nehodě z bezpečnostních důvodů o 200 metrů prodloužena.

Další využití pevniny ale tehdy nepřipadalo vzhledem ke zdejšímu terénu v úvahu.

Speciální výcvik

Přistání na toto letiště není žádný med ani pro zkušené piloty, kteří musí projít zvláštním cvičením na simulátoru, na němž se učí navigovat podle orientačních bodů.

Přibližovací manévr totiž není možné provést přímo a piloti se musí vyhýbat části města Funchal. V prostoru letiště jsou navíc trvalé turbulence a hrozí zde velké nebezpečí střetů s ptáky.

Mezinárodní letiště Gibraltar

Kde: Španělsko

Letiště na Gibraltaru vzniklo na začátku 2. světové války v roce 1939 na místě původní závodní dráhy. Otevřelo se jako nouzové letiště pro Královské námořnictvo Velké Británie.

Později se vzletová a přistávací dráha prodloužila do Gibraltarské zátoky, a to pomocí kamene vytěženého z gibraltarské skály. To umožnilo přistávání i větších letadel.

Letadla na silnici

Místo proslulo hlavně tím, že atypicky protíná hlavní silnici pojmenovanou po Winstonu Churchillovi, která vede ze španělského vnitrozemí až k proslulé gibraltarské skále. Když pak přilétá nebo odlétá letadlo, silnice se zavře a auta musejí čekat.

Další nebezpečí tkví hlavně v nevyzpytatelném větru, který často mění směr a letadla se dostávají do turbulence. Místní úřady v současnosti hledají řešení, jak netradiční dopravní situaci vyřešit. Jedním z návrhů je udělat tunel, který povede pod ranvejí.

Letiště princezny Juliany

Kde: Svatý Martin, Malé Antily, Karibik

Letiště slouží jako hlavní vzdušná vstupní brána na ostrov Svatý Martin, který patří mezi oblíbené turistické destinace, kde si turisté užívají slunce, pláže i průzračné mořské vody.

Místo se ale daleko víc proslavilo svým letištěm, které dostalo jméno po nizozemské korunní princezně a pozdější královně Julianě. Ta ho v roce 1944 slavnostně otevřela.

Pro turisty je přistání letadla zážitkem.
Pro turisty je přistání letadla zážitkem.

Nebezpečí pro piloty i turisty

Pro piloty je letiště vskutku oříškem. Ranvej měří pouze 2,2 km, a piloti tak musejí dosednout na jejím začátku. Hned vedle ní se nachází pláž Maho se spoustou turistů. Pro ně je to jedinečný zážitek, od dráhy je odděluje pouze plot.

Tento zážitek může být velmi nebezpečný. Při startu se často stává, že přihlížející turisty horké výfukové plyny odmrští do písku, ale i na beton. Navíc se poměrně blízko opačného konce ranveje tyčí vysoké hory.

Letiště Gustava III.

Kde: Svatý Bartoloměj

Letiště i hlavní město ostrova jsou pojmenované po švédském králi Gustavu III, který ostrov získal v roce 1784. V roce 1878 byl prodán zpět Francii. Letiště obsluhuje malá regionální komerční letadla a charterové lety.

Většina letadel přepravuje méně než dvacet cestujících. Ranvej totiž měří pouhých 650 metrů a stroje tak musí dosednout hned na jejím okraji, aby stihly zabrzdit a neskončily v moři.

Při přistání piloti na ranvej vůbec nevidí.
Při přistání piloti na ranvej vůbec nevidí.

Piloti na letiště nevidí

Zádrhel ale není jen v krátké ranveji, při přiblížení dlouho letci nevidí na přistávací dráhu, jelikož se schovává za skalním hřbetem. Po jeho přeletu se musí stroj rychle navést strmě k zemi.

Při optimálním sestupu se letadlo dostává do výšky zhruba 5 metrů nad silnici. Stejně jako u jiných letišť dělá pilotům problém turbulentní vítr, jelikož letiště leží v údolí.

Raritou je také to, že se dráha používá pouze v jednom směru, při startu by proti skalám nebylo možné vystoupat.

Toncontín

Kde: Honduras

Toto civilní a vojenské letiště se nachází pouhých 6 km od centra města Tegucigalpy v Hondurasu. Přístup na letiště je považován za jeden z nejtěžších na světě pro všechna letadla, zejména za nepříznivých povětrnostních podmínek.

Letiště je nebezpečné hlavně kvůli hornatému terénu, krátké přistávací dráze a obtížnému přístupu. Ranvej leží ve výšce 1005 metrů.

K té vůbec nejhorší nehodě došlo v roce 1989, kdy letoun Boeing 727-200 při pokusu o přistání narazil do skály.
K té vůbec nejhorší nehodě došlo v roce 1989, kdy letoun Boeing 727-200 při pokusu o přistání narazil do skály.

Vražedná ranvej

Obyvatelé Hondurasu mají ve zvyku se před vzletem pomodlit a po přistání pilotům zatleskat.

Dosednutí letadla zde znepříjemňuje hornatý terén a přilehlé obydlené čtvrti, kvůli nimž musí piloti provést těsně před sestupem dramatický obrat o 45° a současně prudce klesat z 2000 metrů s rychlostí vysoce převyšující běžné rychlosti přistání.

Do toho je potřeba vyrovnávat nárazové poryvy větru a kličkovat nad terénem. Není proto divu, že v minulosti došlo na místě k mnoha tragickým událostem.

Paro

Kde: Bhútán

Paro je menší město v západním Bhútánu s přibližně 15 000 obyvateli, které leží v nadmořské výšce 2400 metrů. V údolí města je jediné mezinárodní letiště v Bhútánu a patří k těm úplně nejdrsnějším.

Je totiž lemované vysokými horami, které dosahují výšky až 5500 m n. m. Proto na něm může přistávat jen hrstka vyvolených pilotů.

Piloti musí bojovat s nepříznivými povětrnostními podmínkami.
Piloti musí bojovat s nepříznivými povětrnostními podmínkami.

Mezi horami

Kvůli těmto přírodním podmínkám je zde počasí velmi proměnlivé se silným větrem. Piloti musí zápasit se velkými turbulencemi a těsně před přistáním absolvují prudké klesání.

Proto se mohou přistání a vzlety uskutečnit jen v denních hodinách a pouze za dobré viditelnosti. Kousek od této ranveje se nachází klášterní pevnost Paro Dzong, která se objevila ve filmu Malý Buddha z roku 1993.

Letiště Juancho E. Yrausquin

Kde: Ostrov Sába, Karibské Nizozemsko

Ostrov Sába je nejmenší ze šesti karibských ostrovů, které spadají pod svrchovanost Nizozemského království. Sába je neaktivní sopka se čtyřmi krátery, které se strmě svažují do moře.

Na tomto ostrůvku se nachází nejkratší ranvej na světě, která měří pouze 396 metrů. Dráha je obklopená vysokými kopci a útesy, které padají na obou koncích do moře. K prvnímu přistání na ostrově došlo 9. února 1959.

Foto: Shutterstock.com, Wikimedia Commons
Štítky:
Lokalita:
Související články
Toužíte po skutečné vánoční atmosféře? Vydejte se do Německa, kde mají adventní trhy dlouhou tradici a patří k těm nejpůvabnějším v Evropě. Ty nejbližší českým hranicím najdete v Drážďanech – začínají 26. 11. 2025 a potrvají do 24. 12. 2025. A stojí za to je zažít na vlastní kůži. S norimberským Christkindlesmarktem se drážďanské vánoční trhy každoročně přetahují o pozici nejnavštěvovanějších t
Resort Český les oznamuje novou gastronomickou koncepci pod taktovkou šéfkuchaře Radka Kotlána. Jeho vizí je nabídnout hostům restaurace Hvozd kuchyni ukotvenou v regionu, založenou na sezónních a lokálních surovinách a servírovanou s lehkostí a moderním nápadem. Kotlánova cesta k profesionálnímu vaření začala doma. „Počátky mého vaření sahají do útlého dětství. Pocházím z velké rodiny, takže d
Afrika, kontinent nejchudších zemí světa. Dokázali byste si tipnout, jaké to jsou? Somálsko Somálsko je v současnosti zhroucený stát a existuje pouze formálně, protože nemá uznávanou vládu. Kvůli válce, která vypukla v roce 1991, má i zničené zemědělství, zhruba 60 % obyvatel není trvale usazeno a žije kočovným životem. Jediné, co přináší skutečné peníze, je pirátství. Mladí muži touží být p
Pro nadšené cyklisty, ale i romantické duše je vhodná trasa z Velemína přes Milešovku až na nádhernou Labskou stezku, která končí v Ústí nad Labem. Pokud s námi neudržíte tempo, následujte naše tipy, jak si cestu ulehčit. Každý, kdo s námi však projede i nejnáročnější úseky, bude odměněn krásným výhledem, pocitem vítězství a skvělým zážitkem. Délka trasy: 59 km Náročnost trasy: náročná, občas vel
Oblíbili jste si tuto smyšlenou postavičku? Pak se pojďte vydat do míst, kde Cimrman zanechal své stopy. Musíte navštívit Cimrmanovo muzeum, světničku i maják, kde se pokocháte krásným rozhledem na krajinu. Nebo se vydejte na kolech po jeho cyklostezce. Lipník nad Bečvou Projděte se po nábřeží Přání českého génia umožnit Čechům přístup k moři se splnilo v Lipníku nad Bečvou, kde má Jára C
Kalendář akcí

Načítám aktuální data

reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
Pulsary: Přírodní majáky vesmíru
21stoleti.cz
Pulsary: Přírodní majáky vesmíru
Pulsary, rychle rotující neutronové hvězdy, představují jedny z nejpozoruhodnějších objektů ve vesmíru. Jejich intenzivní paprsky elektromagnetického záření, vycházející z magnetických pólů, vytvářejí
Co takhle vařit a péct s Lepší.TV?
tisicereceptu.cz
Co takhle vařit a péct s Lepší.TV?
Jídlo je každodenní součástí života, mnozí z nás na něj myslí neustále, rádi chodíme do restaurací, užíváme si rozmanitost surovin, které každý kultura nabízí a využívá v kuchyni. S nadšením sledujeme
Limitovaná edice Royal Salute 25 YO exkluzivně pro Českou republiku
iluxus.cz
Limitovaná edice Royal Salute 25 YO exkluzivně pro Českou republiku
Royal Salute, ultraprémiová skotská whisky úzce spjatá s britskou královskou korunou, představuje to nejlepší z umění skotského blendování. Značka nyní poprvé ve své historii uvolnila sérii 21 privátn
Proč mi zatajil svého syna?
skutecnepribehy.cz
Proč mi zatajil svého syna?
Nikdy to nepochopím. Měli jsme k sobě důvěru a on mi 25 let neřekl zásadní věc. Zatajil mi potomka, kterého vídal. Potkala jsem ho, když mi bylo padesát. Nikdy jsem nevěřila, že v tomto věku může přijít někdo, kdo mi úplně obrátí život naruby. On byl klidný, moudrý a zároveň plný energie. Byla to láska, která nepřišla přes noc,
Ničil fanatický kazatel Savonarola krásu?
epochalnisvet.cz
Ničil fanatický kazatel Savonarola krásu?
V klášteře San Marco ve Florencii se mačká dav věřících. Fascinovaně přitom hledí na pohublého kněze na kazatelně. „Čiňte pokání za své hříchy, za hanebný a příliš světský způsob života,“ hřímá Savonarola. Stroze zařízenou místností se rozléhají slova modlitby. Dominikánský kněz Girolamo Savonarola (1452–1498) klečí na zemi, ruce má sepnuté a oči obrácené v sloup.
Smutek ze ztráty netrval naštěstí dlouho
nejsemsama.cz
Smutek ze ztráty netrval naštěstí dlouho
Poznala jsem, že na světě jsou dobří lidé. Cestovala jsem tehdy za svou sestrou, která žila na druhém konci republiky. Kufr sbalený už od úterý, lístek v kapse, a v malé staré kabelce se krčily i moje doklady. Občanský průkaz, legitimace na městskou dopravu a dokonce i starý cestovní pas, který už sice neplatil, ale
Krev z nebes: původ a možné vysvětlení jevu
enigmaplus.cz
Krev z nebes: původ a možné vysvětlení jevu
Už od pradávna je krvavý déšť padající z oblaků považován za trest či zlé znamení… Moderní vědci ale tvrdí, že se jedná o naprosto neškodnou záležitost. Jak je tomu doopravdy? [gallery ids="161646
Ragdoll vás okouzlí
panidomu.cz
Ragdoll vás okouzlí
Pokud se poohlížíte po kočičce, ale chtěli byste takovou, která by měla také trochu psí povahu, tak ragdollka, jak jí lidé říkají, je ta správná volba. Má krásné modré oči, které vás hned uhranou, a jemný kožíšek. A je opravdu hodně veliká. To je asi první dojem. A opravdu kocour může vážit až 10 kilogramů,
Lační chlapi mají už odteď u Švandové smůlu!
nasehvezdy.cz
Lační chlapi mají už odteď u Švandové smůlu!
Konec všem spekulacím! Herečka ze seriálu Bratři a sestry Jana Švandová (78) má jasno v tom, že některé věci si nyní již rozhodně odepře. Herečka je pověstná tím, že se ráda rozpovídá o svých avant
Sklo jako působivý architektonický materiál
rezidenceonline.cz
Sklo jako působivý architektonický materiál
Velkoplošné prvky ze živého transparentního materiálu stavbu osvěžují, propouštějí do jejího nitra spoustu světla, a tím zlepšují kvalitu vnitřního prostředí. Navíc významně ovlivňují vzhled budovy. Tak jako dřevo a kámen v konstrukčních řešeních zdařile zastupuje ocel, výplně z cihelného či jiného zdiva zase velmi působivě nahrazuje sklo. Jeho vizuálního benefitu v podobě zrcadlení oblohy i
Slavné křižácké hrady: Padla největší pevnost kvůli zfalšovanému dopisu?
historyplus.cz
Slavné křižácké hrady: Padla největší pevnost kvůli zfalšovanému dopisu?
„A teď jim řekni, ať otevřou brány, jinak se setkáš s Alláhem,“ naléhá sultán Saladin na zajatce. Purkrabí nejsilnější křižácké pevnosti na Blízkém východě – Kraku des Chevaliers – udělá, jak je mu poručeno. Na rytíře na hradbách skutečně arabsky volá, aby se vzdali, ale francouzsky jim vzápětí nařizuje přesný opak. Sultán mu stejně houby
Vánoční koledy: Kde se vzala tradice, která zní dodnes?
epochaplus.cz
Vánoční koledy: Kde se vzala tradice, která zní dodnes?
Adventní hudba patří k nejstarším evropským tradicím: od středověkých chorálů až po současné koledy, které zpívají celé rodiny. Máloco dokáže navodit vánoční náladu tak dokonale jako melodie, jejichž kořeny sahají hluboko do minulosti. Evropské koledy se začínají formovat už ve 13. století, kdy se duchovní zpěvy šíří díky mnichům v klášterech a potulným zpěvákům. Nejde
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz