Akademický malíř Štefan Tóth se doposud věnoval propagaci svých děl především pro zahraničí.
Protože si ale pro místo svého uměleckého působení i život s rodinou vybral Prahu, zaměřil se od počátku letošního roku také na prezentaci svých děl v českém prostředí.
Některá jeho díla se stala součástí institucionálních sbírek jako například Kunsthalle Praha.
A protože s jeho obrazem pod názvem Modern Art Terms (2018) dosáhl na aukci v Galerii KODL autorského rekordu, bylo rovněž do té následující vybráno jeho další dílo. A to i s ohledem na rostoucí zájem o tvorbu Štefana Tótha.
Nově bude v květnové aukci Galerie KODL o přízeň bojovat obraz s názvem Constructions (2015). Obraz ale mohou vidět i všichni ti, kdo se zrovna nechystají kupovat umělecké dílo.
Příležitost budou mít na předaukční výstavě k 89. aukci Galerie KODL konané pro veřejnost v termínu od 1. do 27. května tohoto roku.
Zde se zájemci seznámí se všemi díly, která se na aukci představí. Mohou si tak udělat představu o aktuálním dění na trhu s uměním převážně české provenience.
Štefan Tóth zde v průběhu května pro zájemce představí v rámci komentované prohlídky nejen obraz Constructions, ale i inspirativní zdroje své tvorby, například proč je tolik fascinován právě starými mistry, kterým se převážně věnuje.
Aktuálně se umělec připravuje také na skupinovou výstavu s názvem „Umění už je nuda“ konané v Galerii HYB4 – Kampus Hybernská.
Tady představí svůj nový obraz After Rembrandt No. 5, a dále také monumentální malbu s tajemným názvem „A“, jenž je reminiscencí obrazu Madonna of the Dry Tree, který kolem roku 1465 namaloval významný nizozemský malíř Severské renesance Petrus Christus.
Obraz Constructions je z roku 2015 a jedná se o poslední dostupnou malbu ze série Anatomie. Tři obrazy ze stejného cyklu má ve sbírce Kunsthalle Praha, ostatní jsou v privátních sbírkách.
„Slovo anatomie svým způsobem napovídá, že mým záměrem bylo umělecky zkoumat, jakou vnitřní sktrukturu je obraz schopen pojmout.
Zda má architektura námětu a zvolený způsob malby vnitřní spojitost a za jakých podmínek by divák mohl mít rád komplikované až šifrované způsoby vyprávění, jak je tomu v malbách tohoto cyklu,“ komentuje k sérii její autor.
V případě obrazu Constructions jde o kompilaci dvou námětů umělce Jindřicha Štyrského, a to na jedné ploše plátna. Pozadí je namalováno podle Štyrského koláže, která byla inspirována rozepsanou povídkou Přísaha od Karla Hynka Máchy.
Tato koláž se nachází v privátní sbírce v Paříži.
Na obraze se dále objevuje motiv z dalšího Štyrského díla, tentokrát jde o obraz Akáty z roku 1931, který je součástí sbírek NGP. Obraz Constructions byl vystaven na samostatných výstavách Holistic Principle v Garage Gallery Karlín (2018) a Soggiorno v Galerii Bím, Dobřichovice (2020).
„Proč se ve své tvorbě zaměřuji především na odkaz starých mistrů je dáno mým zájem o technologii a techniku malby. Pokud zkoumáte tato formální východiska, tak nemůžete opomenout staromistrovské techniky.
Svým způsobem ctíte a užíváte techniky mistrů malířských cechů, abyste dospěli alespoň k částečné dokonalosti a obraz tím pádem uměli představit nejen z jeho estetického hlediska.
Proto tak rád pracuji s lazurami (jedná se o nanášení poloprůhledné barvy na předchozí barevnou vrstvu, pozn.) nebo technikou šerosvitu, kdy v menších i velkých kompozicích střídám osvětlená a zastíněná místa.
Postupné kladení barev pomocí lazur, míchání značného množství odstínů, komplikované až dramatické kompozice šerosvitu, to vše vytváří myšlenkový prostor pro silné emoce, které by divák měl z díla vyčíst.
Na druhou stranu je potřeba zmínit, že popisované techniky jsou poměrně složité a tvorba obrazu proto trvá někdy 3 až 6 měsíců, samozřejmě záleží na velikosti plátna.
Dílo pak má i větší hloubku, jedná se o takové obrazy, před které se můžete postavit opakovaně a stále v nich máte co objevovat, neustále k Vám promlouvají.
To je podstata mé tvorby, to je i podstata toho proč lidi daná díla zajímají a proč je také následně kupují.
Pro tuto symbiózu vzájemného oslovování a nonverbální komunikace,“ uvádí MgA. BcA. Štefan Tóth, Ph.D. „Obraz Constructions jsem si pro svoji tvorbu vybral z důvodu jeho mnohoznačnosti.
Představuje tolik protikladů anebo vzájemností, že mám pocit jako by existoval ještě dříve, než jsem začal s malováním této série.
Celá kolekce s názvem Anatomie, je vlastně laboratoří emocí a myšlenek, jak vytvořit působivý příběh na ploše plátna, který by se fakticky uskutečňoval až v mysli diváka, když se dívá na obraz.
Právě kombinace stylů a námětů na obraze Constructions dovolují naší imaginaci tolik prostoru, kolik jsme ochotni podstoupit. To bylo i hlavním důvodem, abych začal komponovat/malovat právě toto dílo a nikoli jiný obraz,“ dodává Štefan Tóth.
Aktuálně připravované výstavy s dílem Štefana Tótha:
Předaukční výstava k 89. aukci Galerie KODL konaná ve dnech 1.5. – 27. 5. 2023. Po–Ne 10:00–18:00 hod. Ta je určena pro širokou veřejnost.