Interiér jeskyně na západě Francie zdobí pozoruhodné obrazy. Lidé na nich mají moderně střižené vlasy i vousy. Jejich šaty se poprvé objevily až ve středověku. Malby jsou ale staré tisíce let. Jak je to možné?
Obrazy zachycené na kamenech v jeskyni La Marche na území kantonu Lussac-les-Châteaux se vymykají všem ostatním. V porovnání s jinými skalními malbami jsou o poznání vyspělejší, mnohem detailnější a technicky kvalitní. Tak kvalitní, že přečkaly tisíce let.
Podle odhadů odborníků jsou staré asi 14 až 15 000 let, mnozí další vědci se ale tyto odhady snaží zpochybnit. Výjevy zachycené na malbách se totiž zcela vymykají tomu, co by se od pravěkých umělců dalo očekávat!
Jak je možné, že umělci doby ledové ve francouzské jeskyni zvěčnili podobu člověka z budoucnosti vzdálené tisíce let?
PŘÍLIŠ DOBRÉ NA PRAVĚK
Jeskyni v listopadu roku 1937 odkrývá amatérský paleontolog Léon Péricard a jeho partner, profesionální paleontolog Stéphane Lwoff, který stráví dalších pět let života zkoumáním maleb v jeskyni, přičemž zdokumentuje více než 1500 jednotlivých obrazců.
Většina z nich se zcela vymyká všem známým uměleckým konvencím z doby kamenné. Zatímco ostatní díla stejného stáří obvykle neznázorňují lidské postavy, podlaha jeskyně La Marche je poseta kameny s detailními portréty lidských tváří nezřídka s prvky karikatury.
A co je ještě podivnější, tyto portréty se podobají spíše lidem současnosti než těm, kteří malby vytvořili. Většina mužských tváří je hladce oholená, vyskytují se také stylové bradky a pečlivě upravené kníry.
Postavy jsou oblečené v moderně vypadajících oděvech, na hlavách mají klobouky a čepice a na nohách boty. Jak vysvětlit moderní vzhled zachycených osob?
POLICISTA Z DOBY KAMENNÉ
Jednu z nejpodivnějších maleb Lwoff původně považuje za vyobrazení tančícího houslisty. Už to by samo o sobě bylo zvláštní. Postava má na sobě klobouk, volný kabát a v ruce nástroj z počátku 16. století. Jak se takový nástroj objevil na malbě z dob paleolitu?
Ještě podivněji pak působí objekt na stehně houslisty, který nápadně připomíná střelnou zbraň. Když obraz později prozkoumá česko-kanadský odborník Jiří Mrůzek, spatří v houslistovi něco docela jiného.
„Ukázalo se, že tento obrázek je ve skutečnosti policista nebo voják, s obuškem v jedné ruce, zatímco druhou rukou ukazuje na zbraň na noze, takže to vypadá, jako by varoval nějakou osobu nedbající zákona, aby nejednala unáhleně,“ popisuje další badatel Xue Jing.
ŠLO O PODVOD?
Na Stéphana Lwoffa se poté, co muži svůj objev představí odborné veřejnosti, snese vlna kritiky a mnozí odborníci jej nařknou z podvodu. „Malby jsou příliš moderní, příliš sofistikované, příliš dobré.
Je nepředstavitelné, aby takové umění bylo dílem jeskynního muže!“ vykřikují odpůrci. Lwoff prý obrazy vytvořil sám. Na jeho obranu ovšem vystupuje mnoho dalších znalců, kteří byli postupnému odkrývání různých maleb a částí jeskyně přítomni.
A všichni shodně tvrdí, že malby jsou pravé. Další rovněž připomínají, že vytvoření 1500 jednotlivých maleb by zabralo neuvěřitelné množství času.
Konečný verdikt v roce 2002 vynáší Dr. Michael Rappenglueck z Mnichovské univerzity v Německu, který kameny z La Marche znovu prozkoumal a potvrdil, že byly skutečně vytvořeny pravěkými umělci! Co je ale inspirovalo k takovým výjevům?
Autor článku: Eva Soukupová