Domů     Mauritánská železnice: Extrémní jízda napříč Saharou
Mauritánská železnice: Extrémní jízda napříč Saharou

Rtuť teploměru šplhá ke 40 °C, nekonečné písečné duny se táhnou až daleko za obzor, kam lidské oko nedohlédne.

Vyprahlou mauritánskou pustinou se na severovýchod od pobřeží Atlantského oceánu v délce 704 kilometrů táhne železnice, po které denně putují jedny z nejdelších vlaků světa…

Mauritánie je jednou z afrických zemí, které se pyšní velkým bohatstvím v podobě přírodních zdrojů, především železné rudy. Její největší naleziště se však nacházejí hluboko uprostřed nehostinné Sahary.

Francie, která má ve zdejším regionu v první polovině minulého století hlavní slovo, proto rozhodne o vybudování železnice, která bude spojovat povrchové doly v oblasti Zouérat na severu země s přístavem Nuadhibú na západním pobřeží.

Gigantičtí králové pouště

Do přípravných prací na výstavbě se dělníci pouštějí roku 1940, jsou však přerušeny tvrdými boji 2. světové války a na téměř 20 let odloženy k ledu.

První kilometr jedné z nejextrémnějších železnic světa a zároveň jediné v celé zemi je odhalen 5. března 1961. Stavba je definitivně dokončena a za účasti mauritánského prezidenta Moktara Oulda Daddaha (1924–2003) slavnostně uvedena do provozu o 2 roky později.

Od té doby jsou na jednokolejné trase Nuadhibú–Zouérat pravidelně vypravovány nákladní vlaky, které s délkou dosahující až 3 kilometrů patří k nejdelším a nejtěžším na světě.

Dárek od našinců

Jedna jízda trvá při průměrné rychlosti 40 kilometrů za hodinu okolo 17–21 hodin, v závislosti na celkové délce soupravy a hmotnosti nákladu.

Několikrát denně pracovníci dolů za trojici či čtveřici dieselelektrických lokomotiv General Motors o výkonu 2430 kW zapřáhnou až 210 vagonů, z nichž každý uveze náklad o váze 84 tun – ročně se tak po trati přepraví více než 16 milionů tun nákladu!

Čas od času jsou k soupravě připojeny také osobní vagony pro turisty, tři vyřazené dokonce roku 2018 putují do Mauritánie z České republiky.

Na vlastní nebezpečí

Turisté však mohou po trati kdykoli cestovat i zdarma, na vagonech s železnou rudou.

Takový výlet je ale velmi náročný a nebezpečný – nelítostné pouštní podmínky, ve kterých se střídají žhavé dny s ledově chladnými nocemi, si každoročně vyžádají několik lidských životů.

Jinou možnost než riskovat ale nemají obyvatelé drobných, odlehlých vesniček ležících podél trati, pro které je mauritánský expres jedinou možností přepravy a cesty za obživou.

Na celé trati najdeme pouze dvě nádraží a sedm zastávek, které jsou od sebe vzdáleny přibližně 60 kilometrů.

Na své si přijdou i turisté, kteří si mohou užít divokou jízdu na nákladních vagonech. 

Metu, meteš, meteme

Dodnes tu neexistuje žádné automatické zabezpečení, řízení provozu probíhá prostřednictvím vysílaček. Provoz takto extrémní trati navíc vyžaduje náročnou a pečlivou údržbu, kterou zabezpečují speciálně trénované pracovní čety.

Jejich základny jsou od sebe vzdáleny asi 150 kilometrů a jejich hlavním úkolem je odklízení jemného písku z kolejí, který sem pravidelně nanáší vítr. To provádějí převážně ručně, pomocí lopat, což je v pouštním suchu a vysokých teplotách pěkná fuška.

Foto: atlasobscura.com, documentaryweekly.com, farrail.com, twitter.com
Lokalita:
Související články
Od 29. listopadu 2025 do 1. května 2026 se Livigno chystá přivítat návštěvníky na svých zasněžených svazích a nabídnout jim víc než jen perfektně upravené sjezdovky. V srdci italských Alp, v nadmořské výšce 1 816 metrů, zde čekají ideální sněhové podmínky, široká nabídka zimních aktivit a autentická atmosféra horského městečka, kde se místní tradice snoubí s italským šarmem. Dlouhá sezóna, jist
Uprostřed odlehlého souostroví Anambas, 160 námořních mil severovýchodně od Singapuru, leží Bawah Reserve, symbol udržitelného cestování v Indonésii. Resort na šesti soukromých ostrůvcích obklopených třemi lagunami a třinácti plážemi vznikl s vizí chránit a posilovat zdejší ekosystémy a zároveň podporovat komunity na sousedních ostrovech. „Earth-First“ filozofie prostupuje každým aspektem život
Chcete vidět britskou královnu? Ulici, přes kterou přebíhali Beatles? Palác, odkud zmizeli dva princové? Nebo uličky, kudy se toulal Jack Rozparovač? Problém je jediný: jak to všechno stihnout? Kouzelný Londýn vám určitě učaruje. Trochu se podobá Praze tím, že jednotlivé paláce nejsou daleko od sebe. Pokud už nemáte štěstí, abyste do Buckinghamského paláce viděli vjíždět či odjíždět královnu Alž
Co je malé, to je hezké, a o prastaré republice San Marino to platí dvojnásob. Státeček, ležící na 61 km2 nedaleko Jaderského moře sahá až do roku 301 n. l., kdy tu svatý Marinus založil klášter. Roku 1253 vznikla nezávislá země na kopci, která vás zcela okouzlí. San Marino tvoří hradbami obehnaná Citta neboli město na vysokých pahorcích, a půvabný okolní region odpovídající velikostí centru P
Láká vás vyrazit na Sicílii? Už staří Římané věřili, že právě tam, v jícnu sopky Etny, bydlí bůh ohně – kovář Vulcanus. Buší do kovadliny a tím vyvolává zemětřesení, které pak zase utišuje. Udělejte si sem výlet a přesvědčte se na vlastní oči. Navzdory občasným otřesům země se na Sicílii výborně uchovaly starověké antické památky. Třeba v Taormině, krásném městě na skále nad východním pobřežím
Kalendář akcí

Načítám aktuální data

reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
Berlín, Vídeň, Lvov i chuť na kolonie. I Češi měli svou expanzivní politiku
21stoleti.cz
Berlín, Vídeň, Lvov i chuť na kolonie. I Češi měli svou expanzivní politiku
České země zpravidla nepatřily mezi velmoci, které by rozprostíraly moc nad svým okolím. Výjimky z tohoto stavu bychom však v historii našli. Bývaly doby, kdy čeští panovníci ovládali mořské pobřeží n
Karel Koželuh: Fred Astaire tenisu
historyplus.cz
Karel Koželuh: Fred Astaire tenisu
Na naprosto přehledné silnici za Prahou pozdě večer znenadání naráží osobní auto do náklaďáku. Spolu s řidičem právě přichází o život nejvšestrannější český sportovec všech dob. Dobyl svět, ale návrat domů mu štěstí nepřinesl. Ke sportu se Karel Koželuh (1896–1950) dostal už v útlém dětství. Pekařské povolání, které v Praze vykonává jeho otec Josef, by ještě nemohlo být
S glo vstříc novým technologiím
iluxus.cz
S glo vstříc novým technologiím
Kouř, štiplavý zápach, popel a společenské stigma – to je realita spojená s užíváním klasických cigaret, tak jak ji známe po staletí. Není proto divu, že i v této oblasti hledá moderní věda vhodnější
Zrod Vánoc: Když Slunce vítězí nad tmou a lidé hodí společenská pravidla za hlavu
epochaplus.cz
Zrod Vánoc: Když Slunce vítězí nad tmou a lidé hodí společenská pravidla za hlavu
Císař Konstantin I. Veliký vládne Římské říši v době, kdy se křesťanství mění z pronásledované víry v jednu z hlavních náboženských tradic říše. Sám je křesťanům příznivě nakloněn a jeho politika výrazně ovlivňuje formování křesťanského kalendáře, i když nevytváří Vánoce jako takové přímo on. Místo toho se v jeho době objevují první stopy oslav svátků
Babiččin třešňový koláč se skořicovou drobenkou
tisicereceptu.cz
Babiččin třešňový koláč se skořicovou drobenkou
Sladký kynutý koláč plný třešní, ozdobený máslovou skořicovou drobenkou. Suroviny na 20 kusů Na těsto 125 ml vlažného mléka 1 vejce 50 g másla 250 g hladké mouky 50 g cukru 12 g droždí
Sklo jako působivý architektonický materiál
rezidenceonline.cz
Sklo jako působivý architektonický materiál
Velkoplošné prvky ze živého transparentního materiálu stavbu osvěžují, propouštějí do jejího nitra spoustu světla, a tím zlepšují kvalitu vnitřního prostředí. Navíc významně ovlivňují vzhled budovy. Tak jako dřevo a kámen v konstrukčních řešeních zdařile zastupuje ocel, výplně z cihelného či jiného zdiva zase velmi působivě nahrazuje sklo. Jeho vizuálního benefitu v podobě zrcadlení oblohy i
Vánoční hvězdu přizdobte
panidomu.cz
Vánoční hvězdu přizdobte
Letos můžete zkusit styl „Ledového království“. Nejen klasická červená, ale i bílá vánoční hvězda má totiž úžasné kouzlo. 1) Připravte si skleněnou mísu odpovídajících rozměrů a potřete ji neředěným saponátem na nádobí. Poté na ni postupně přikládejte tyčinky lepidla do tavné pistole a tu je opatrně rozpouštějte. 2) Až vytvoříte dostatečně hustou síť, nechte
S mozkem hurá do fitka!
nejsemsama.cz
S mozkem hurá do fitka!
Stejně jako svaly, i mozek je třeba udržovat v dobré kondici. Mozek, který neustále dostává potřebné podněty, je na tom mnohem lépe než mozek člověka, který leží hodiny u televize. Čím mu prospějete? Lidský mozek má rád hravost, a tak mu tuto radost dopřejte. Zaměstnávejte ho cíleně – luštěte křížovky a sudoku, řešte různé hádanky,
Užiteční rádci: Českému králi Václavovi IV. pomáhaly při panování hvězdy
enigmaplus.cz
Užiteční rádci: Českému králi Václavovi IV. pomáhaly při panování hvězdy
Astrologie na českém královském dvoře existuje, ačkoli naše představy o tehdejších „hvězdopravcích“ bývají dnes spíš podceňované a zkreslené. V období vrcholného a pozdního středověku je astrologie ne
Havlíček pokládal Brixen za hnízdo hlupáků
epochalnisvet.cz
Havlíček pokládal Brixen za hnízdo hlupáků
Je to nepříjemné probuzení. Havlíček otevře oči, ale u jeho postele nestojí ani manželka Julie, ani bratr František, nýbrž pražský vrchní komisař Franz Dedera, okresní hejtman Ferdinand Voith a četník s ručnicí. Karel Havlíček Borovský (1821–1856) je rozespalý, dlouho do noci psal, teprve před chvílí si šel lehnout. Přesto vstane, oblékne si župan a se
Maturitní večírek všechno změnil
skutecnepribehy.cz
Maturitní večírek všechno změnil
Byla jsem zvyklá na učitelky, ale na gymplu jsme měli profesora. Se spolužačkami jsme se shodly, že je to fešák. Nenapadlo mě, že bychom na gymnáziu dostali třídního profesora, chlápka. Byla jsem zvyklá na paní učitelky. Tohle ale žádná paní učitelka nebyla, spíš znepokojivě hezký mladý kluk, který nedávno promoval. Nejen já jsem z něj byla celá pryč. Se spolužačkami
Dykovi v krizi: Přichází vyvrcholení?
nasehvezdy.cz
Dykovi v krizi: Přichází vyvrcholení?
Situace kolem vztahu Tatiany Dykové (47) se neustále přiostřuje, a dokonce se proslýchá, že Vojtěch Dyk (40) už žije jinde. Kdo udělal za jejich vztahem poslední tečku? Udílení cen Český slavík je
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz