Malá a turisty stále oblíbenější země nabízí překvapivé množství krás. Překrásné pláže, rozeklané skály, horské lučiny a milovníkům historie středověké památky. Musíte se ale zvednout z plážového lehátka, což vzhledem ke krásám pobřeží není snadné!
Na severu najdete mořský záliv Kotor, známou Boku Kotorskou obklopenou horami, kde se kdysi za Rakouska vzbouřili – i čeští – námořníci. Dnes je tu ovšem klid, čistý mořský vzduch a hladina jako sklo, záliv chrání před vlnami.
Po celém černohorském pobřeží, ať už jsou to městečka Bigova, Budva či Sutomore není problém sehnat bydlení v nových, či naopak starobylých kamenných penzionech, ale skutečné zjevení je Sveti Stefan a jeho středověké město uprostřed moře, spojené s pevninou jenom úzkou cestičkou o šíři okresky.
A hned vedle je pláž se slunečníky. Skutečným zjevením je dvanáctikilometrová Dlouhá pláž na samém jihu u hranic s Albánií.
Cestujeme s vyhlídkou
Vzdálenosti v Černé Hoře nejsou problém, horší je převýšení, zdejší hory mají až 2500 metrů, ale zase cestou ta panoramata!
Nedaleko od pobřeží leží Skadarské jezero, velká ptačí rezervace, a při romantickém pohledu na zbytky ostrovní pevnosti Lesendro, o kterou kdysi Černohorci bojovali s Turky, doporučujeme nechat si v místní restauraci upravit místní ryby – oukleje, opečené na rozmarýnu, majoránce a paprice.
Jezer ovšem Černá hora nabízí mnohem víc! Třeba Pivské přehradní jezero na severovýchodě země, s Pivským klášterem, který byl právě kvůli přehradě kámen po kamínku rozebrán, přenesen a znovu sestaven ve skalní soutěsce o pár desítek metrů výš.
Za divokou zvěří
Nejhezčím černohorským jezerem je Crné (Černé), tvořené jezery Velkým a Malým, spojenými uzounkou říčkou. Dohlednost v křišťálové vodě je až 12 metrů!
Leží v národním parku Durmitor, a když zmíníme malebný skalnatý kopec nad jezerem – Medjed – je jasné, jaké největší zvíře je v parku s trochou štěstí k vidění.
A nejen on, také vlci, divoké kočky, prasaty, kamzíci… U blízkého městečka Žabljak najdete 172 m vysoký most nad kaňonem řeky Tara, po níž si můžete domluvit plavbu na raftu či kanoi.
Krásné jsou i zdejší pravoslavné kláštery vysoko v horách, např. Ostrog asi 30 km severně od hlavního města Podgorice, kam vede jen úzká klikatá cestička.
Krása za cenu jízdenky
Černohorská železnice je unikátní a je třeba říct, že by asi nikdy nevznikla, nebýt existence socialistické Jugoslávie. Tratě, jež vedou po odstřelených úpatích vysokých hor a shlížejí na hluboká údolí, aby místy mizely v tunelech a vyjely na mosty postavené v neskutečných výškách, poskytují nádherné výhledy nejen fanouškům železnice.
Kromě touhy Srbů dojet pohodlně až k moři neměla trať vlastně žádné ekonomické opodstatnění a jak byla drahá, tak se taky dlouho stavěla, protože přes půjčku od Mezinárodní banky pro obnovu a rozvoj peníze neustále docházely, s čímž nehnul ani maršál Tito.
Ostatní republiky brblaly, proč se železnice platí z federálního rozpočtu, když se staví pro Srby a Černohorce? Byla vyhlášena i sbírka.
Trať dlouhá 454 km se začala stavět v roce 1958 z Bělehradu, aby v roce 1976 slavnostně dospěla do přístavu Bar. Na cestě je 254 tunelů a 435 mostů!