O tom, že Kopřivnice je město automobilů, ví každý. Dá se tedy čekat, že zde budou mít i muzeum k této tradici se vztahující. Ale v Kopřivnici to vzali zgruntu a mají muzea rovnou dvě.
První auto vyrobili v Kopřivnici už v roce 1897. Dostalo jméno Präsident a hned o rok později vyjel také první nákladní automobil zdejší produkce.
Od té doby uplynulo 125 let a TATRA, jak se zdejší automobilka jmenuje od dob první republiky, se od té doby stala jedním z nejznámějších výrobců aut na světě.
Expozice otevřená právě včas
Za desetiletí výjimečných vozů značky TATRA přibývalo, a tak bylo načase se touto dlouhou a slavnou historií pochlubit.
V roce 1997, sto let po představení Präsidenta, bylo v Kopřivnici slavnostně zpřístupněno Technické muzeum TATRA. Nová budova v Záhumenní ulici disponovala rozlohou pěti tisíc čtverečních metrů. Otevřela se doslova na poslední chvíli.
Do té doby byly unikátní stroje vystaveny ve třicet let starém pavilonu, jehož střecha pak v roce 2004 nevydržela tíhu napadaného sněhu a objekt už tak dnes v Kopřivnici neuvidíme.
Od Präsidenta až po Zátopka
Věhlasný Präsident samozřejmě tvoří pýchu muzea a stojí hned u vstupu. Je to ovšem nerozeznatelná kopie, protože originál si hýčkají v pražském Národním technickém muzeu.
A pak už před námi defilují všechny vozy, o kterých jsme v minulosti slýchali v souvislosti s nejrůznějšími rekordy a úspěchy.
Nechybí slavná Tatra 57 zvaná Hadimrška, a to v různých konstrukčních variantách, jsou tu aerodynamické stroje, jejichž vývoj vyvrcholil světově obdivovaným poválečným Tatraplánem, a možná nás překvapí i unikátní kousky jako terénní V 809, inspektorská drezína či motorové saně.
Na závěr expozice pak při pohledu na elegantní tvary Tatry 603 a její modernější následovnice Tatry 613 možná trochu zalitujeme, že výroba osobních aut v Kopřivnici už v současnosti nepokračuje.
K vidění je tu sedm desítek unikátních automobilů a k tomu mnoho modelů, dokumentů i dobových fotografií.
Zapomenout nesmíme ani na největší exponát prohlášený za národní kulturní památku, a to železniční rychlíkový vůz Slovenská Strela z roku 1936. A protože Kopřivnice je také rodným městem našeho nejslavnějšího atleta Emila Zátopka, jemu a jeho manželce Daně je v budově věnována samostatná expozice.
Dost místa pro nákladní legendy
Většina z nás má značku TATRA možná spojenou spíše se světovou špičkou mezi nákladními vozy, a bude se podivovat, proč žádný z nich v muzeu neuvidíme. Za těmi musíme do samostatného muzea, ale naštěstí není ani kilometr daleko, v Husově ulici.
Je o něco mladší, protože první návštěvníci do něj nahlédli až v listopadu loňského roku. Nákladní auta vyžadují přece jen více prostoru, ale toho je naštěstí v hale bývalé slévárny na ploše 5000 m2 dostatek.
Jedna vstupenka pro všechna auta
Autoři sbírky sem soustředili na osm desítek nákladních vozidel, motorů a podvozků všech generací. Základ tvoří kolekce soukromého sběratele Jiřího Hlacha, který se ale otevření unikátního muzea bohužel nedožil.
Expozice je členěna do 14 tematických celků podle časové posloupnosti, ale také podle účelu vyráběných aut. Můžeme si tak prohlédnout ucelené sbírky hasičských tater, expedičních vozů nebo sportovních speciálů.
Nemůžeme samozřejmě minout nejslavnější a světově nejuznávanější modely T 111 nebo T 138 a T 148, získat se podařilo i vojenské speciály na bázi tatrovek.
Úctyhodná je obří T 813 zvaná Drtikolka, určitě nadchnou obytné vozy cestovatelů Hanzelky a Zikmunda nebo kamion, s nímž Karel Loprais vyhrál Rallye Paříž-Dakar. Pro milovníky aut doplníme ještě dobrou zprávu:
zakoupíte-li si vstupenku do jednoho muzea, automaticky bude platit i v tom druhém. Vždyť TATRA je přece jenom jedna!