Mosty měly a stále mají svou nezastupitelnou úlohu. Díky nim mohli lidé obchodovat, ale hlavně cestovat. Vydejte se s epochouplus na výpravu za těmi nejzajímavějšími mosty na světě!
Golden Gate Bridge
Kde stojí: San Francisco, Spojené státy americké
Kdy byl dokončen: 1937
Kdo by neznal pravděpodobně nejznámější a také nejfotografovanější most na světě, pýchu San Francisca Golden Gate Bridge! Stavba započala již v roce 1933, přičemž nikdo nevěřil, že odolá častým zemětřesením nebo bouřlivým přílivům a odlivům.
Za hlavního inženýra byl zvolen Joseph B. Strauss a ten spolu s architektem Irvingem Morrowem pro stavbu vybral tmavě oranžovou barvu. Mělo to svůj praktický důvod. Nad zálivem se totiž často objevuje mlha, a tak měl být most snadno rozpoznatelný.
Celé dílo drží pohromadě 600 000 nýtů, přičemž ten poslední měl být z ryzího zlata. Jenže kvůli své měkkosti vyletěl a ztratil se v moři. Stavba by dnes vyšla na něco přes 30 miliard korun.
Zajímavost:
Tower Bridge
Kde stojí: Londýn, Velká Británie
Kdy byl dokončen: 1894
Tower Bridge, spojující břehy Temže u londýnského Toweru, patří k nejkrásnějším ukázkám viktoriánské architektury.
Po technické stránce se jedná o unikátní kombinaci zvedacího a visutého mostu (tradiční most by bránil lodní dopravě směřující do londýnského přístavu a z něj). Po obou stranách mostu se nacházejí 65 metrů vysoké novogotické věže, které uprostřed spojuje lávka.
Ta sloužila pěším až do roku 1910. Poté byla uzavřena, zejména kvůli hojnému počtu prostitutek, kapsářů, ale i sebevrahů, kteří se na ní shlukovali.
Harbour Bridge
Kde stojí: Sydney, Austrálie
Kdy byl dokončen: 1932
Harbour Bridge patří společně s Operou k nejvýznamnějším symbolům nejen Sydney, ale i celé Austrálie.
Jeho stavba započala již v roce 1923, slavnostního otevření se ale most dočkal po osmi letech, tedy v roce 1932. Této události se přitom podle výpovědí zúčastnil asi 1 000 000 obyvatel (v Sydney tehdy žil asi 1 256 000 obyvatel).
Co se týče technických parametrů, se svou šířkou téměř 49 metrů představuje Harbour Bridge nejširší ocelový obloukový most na světě. Pojme 8 jízdních pruhů a dále pásy pro pěší, cyklisty, ale i vlaky. Po otevření zde vedly i dvě tramvajové linky.
Brooklynský most
Kde stojí: New York, Spojené státy americké
Kdy byl dokončen: 1883
Most přes řeku East River, který propojuje dva významné městské obvody New Yorku Manhattan a Brooklyn, patří mezi nejstarší visuté mosty v USA. Když na něm v roce 1870 začal pracovat architekt John A. Röbling, byl rozhodnutý postavit fenomenální stavbu, která by zjednodušila newyorskou dopravu.
Ta totiž na přelomu 1866–1867 zkolabovala (kvůli mrazům zamrzaly lodě). Mostní věže, postavené z vápence, žuly a cementu, patřily v té době k nejvyšším stavbám na západní polokouli.
Cena výstavby celého mostu byla tehdy vyčíslena na neuvěřitelných 15,5 milionu dolarů, což by dnes v přepočtu znamenalo asi 8,7 miliardy korun.K velké tragédie také došlo hned po otevření mostu. Rozkřiklo se totiž, že se stavba hýbe a nezvládá nápor lidí.
Zavládla proto panika, při které se lidé snažili co nejrychleji se dostat z mostu. Celkem bylo ušlapáno 12 lidí.
Ponte di Rialto
Kde stojí: Benátky, Itálie
Rok stavby: 1591
Italské město lásky má několik ikonických míst. Jedním z nich je i nejstarší ze čtyř cest přes Canal Grande, most Ponte di Rialto.
Původně na tomto místě přitom stál pontonový most, známý pod názvem Ponte della Moneta, který roku 1181 postavil Nicolò Barattieri. O století později, v roce 1255, ho ale Benátčané nahradili mostem dřevěným.
Ten byl postaven na dvou šikmých rampách a pohyblivém středu, takže umožňoval proplout i vyšším lodím. V roce 1524 se ale most z důvodu přetížení zřítil.
Současný, kamenný most navrhl Antonio da Ponte a už téměř pět století platí za jednu z nejvýznamnějších památek města.
Viadukt Millau
Kde stojí: Millau, Francie
Rok stavby: 2004
Závěsný silniční most klenoucí se nad údolím řeky Tarn byl se svou výškou 343 metrů do roku 2012 nejvyšším mostem na světě. Tvoří ho sedm betonových pilířů a osm mostních polí (části mostu ležící mezi sousedními podpěrami).
Vlastní konstrukce je ocelová a váží 36 000 tun. Nejvyšší pilíř spolu s věží nad vozovkou přesahuje svou velikostí i Eiffelovu věž. Krátce po svém otevření se most stal slavnou turistickou atrakcí.
I proto na něm musela být snížena nejvyšší povolená rychlost, ze 130 na 110 km/h (lidé si často most fotí během jízdy).
Karlův most
Kde stojí: Praha, Česká republika
Rok stavby: 1402
Na tuto gotickou památku, založenou Karlem IV., zavítá snad každý, kdo navštíví Prahu. Karlův most spojuje přes Vltavu Staré Město a Malou Stranu a tvoří ho 16 oblouků.
Konstrukce stojí na mlýnských kamenech, které jsou pravděpodobně podloženy rošty z dubových kůlů. Vstup na most „chrání“ po obou stranách věže. Staroměstská mostecká věž, dílo Petra Parléře, je přitom považována za nejkrásnější středověkou věž Evropy.
Most měl v historii svou nezastupitelnou roli – Praha se díky němu stala důležitou součástí obchodních cest mezi východní a západní Evropou.
Most Si-o-se Pol
Kde stojí: Isfahán, Írán
Rok stavby: 1602
Si-o-se Pol je dvoupodlažní kamenný most se 33 oblouky, který se nachází ve třetím největším íránském městě Isfahánu.
Stavba dlouhá necelých 300 metrů je považována za jednu z nejkrásnějších ukázek architektury safavidské říše, jedné z nejvyspělejších islámských civilizací.
Most ze žlutých cihel a vápence nechal na počátku 17. století vystavět perský šáh Abbás I. Veliký a původně sloužil jako akvadukt, který přiváděl vodu do zahrad paláce na severní straně řeky. Jedná se také o nejdelší most na řece Zayanderud. V Isfahánu se nachází dalších 11 podobných mostů.
Hartland Bridge
Kde stojí: Nový Brunšvik, Kanada
Rok stavby: 1901
Hartlandský most v kanadském Novém Brunšviku je se svými 391 metry nejdelším krytým mostem na světě a právoplatně patří mezi národní historická místa Kanady. Stavba stojí na řece St.
John od roku 1901 (předtím bylo možné překonat vodní tok pouze trajektem), od samého začátku se ale potýkala s mnoha problémy. Už v roce 1907 ji zachvátil požár, který téměř zničil mýtný dům.
O několik let později se pak vinou ledové kry zhroutily dřevěné sloupy (záhy byly nahrazeny stabilnějšími betonovými nosníky). Od roku 1970 mají na most kvůli statice zakázán vjezd nákladní automobily.
Most Banpo
Kde stojí: Soul, Jižní Korea
Rok stavby: 1982
Banpo je hlavní most přes řeku Han v Soulu a spojuje důležité městské čtvrti Seocho a Yongsan. Dvoupodlažní stavba je určena pro pěší, cyklisty, ale silniční dopravu. V čem se ale liší od jiných mostů?
V konstrukci je zabudována fontána „Duhový měsíční svit“, která čerpá vodu přímo z řeky Han, což je ekologicky šetrné vůči prostředí. Pohání ji 38 čerpadel a má 9380 trysek po obou stranách. Voda padá z 20 metrů a dosáhne až 43 metrů daleko.
Během dne fontána vytváří stovky různých barevných kreací připomínajících výjevy z přírody. Most byl navržen tak, aby se během období srážek, kdy hladina řeky stoupá, mohlo jeho spodní podlaží ponořit pod hladinu.
Pont du Gard
Kde stojí: Nimes a Avignon, Francie
Rok stavby: asi 19 př. n. l.
Římský akvadukt vystavěl okolo roku 19 př. n. l. císař Augustus. Stavba se skládá ze tří na sobě stojících arkád, které byly součástí kanálu přivádějícího vodu do města.
Už ve fázi těžby byla konstrukce vyměřena na milimetry, a tak celý akvadukt mohl být postaven tzv. suchou cestou, tedy bez užití malty (kameny se spojovaly pouze za pomoci klínů).
Na výstavbu bylo zapotřebí 50 tisíc tun kamene a vyšla na 30 milionů sesterciů, což se při velmi hrubém převodu na dnešní ceny rovná částce 15 miliard korun. Od 10. století začal akvadukt sloužit jako most přes řeku Gard a díky tomu se dochoval dodnes.
Text: Lenka Kospertová