Parník VLTAVA, kulturní památka, která již 80 let pluje stále stejnou trasu
Parník VLTAVA, kulturní památka, která již 80 let pluje stále stejnou trasu

O stavbě parníku Vltava, třetího toho jména, uvažovala správní rada PPS již za stavby dvou parníků Dr. Edward Beneš a T.G. Masaryk v roce 1938. Mělo jít o parníky menší, ale stavbou a vzhledem podobné, postavené ryze pro potřeby plavby po Vltavě.

O zahájení stavby bylo rozhodnuto 3. června 1938. Práci měla provést Ústecká loděnice, stroj měla dodat ČKD a stavba měla být financována z půjčky od Ústřední sociální pojišťovny ve výši 1,7 milionu korun a finančního příspěvku tehdejšího Ministerstva veřejných prací.

Celková cena měla být 2,1 milionu korun.

Jenže zasáhl osud

Po ztrátě pohraničí ocitla se Ústecká loděnice na území přičleněném k Německu a bylo tedy stavbu nutno převést do loděnice PRAGA v Praze Libni. Došlo tedy ke zdržení a nové datum dodání bylo stanoveno na 31. 3. 1940.

Pohon parníku

Zajišťoval ho dvouválcový ležatý parní stroj o výkonu 150 ks, kormidlo bylo tříploutvové, s přenosem hřídelovou transmisí z kormidelny. V předním podpalubí měli cestující k dispozici restauraci s dřevěnými lavicemi a stoly, zadní salon byl vybaven komfortněji a nechyběl zde ani ,,dámský“ salonek s pohovkou. Hlavní paluba byla bez salonu, zadní část byla kryta částečně střechou a částečně plachtou, nacházel se zde i malý taneční parket. Před kolesnicemi se nacházel malý vyhlídkový salonek.

Slavnostní křest

Parník byl slavnostně pokřtěn, za přítomnosti několika ministrů, zástupců úřadů říšského protektora a Oberlandratu, ministrem obchodu dr. Kratochvílem dne 27. 8. 1940, v den 75tého výročí trvání PPS. O měsíc později byl parník nasazen na spěšnou linku z Prahy do Štěchovic.

Vltava sloužila v relativní pohodě až do roku 1942, kdy bylo doplněno jméno o německý překlad – plula tedy dále pod jménem Vltava – Moldau. Kolem roku 1945 byla plachta nad částí zadní paluby nahrazena prodloužením střechy.

První rekonstrukce

První velkou rekonstrukcí prošla Vltava v letech 1959–1961. Zadní paluba byla uzavřena do velkého salonu a nad ním měla být ještě paluba pro dalších 40 osob. Jelikož se však tato horní paluba projevovala výrazně zhoršenou příčnou stabilitou lodi, byla záhy zrušena.

Linka do Štěchovic byla v roce 1955 prodloužena až pod Slapskou přehradu.

V roce 1978 byl kotel upraven na kapalná paliva a parník sloužil až do konce sezóny 1990, kdy byl pro špatný stav strojního zařízení odstaven. Na kompletní rekonstrukci došlo v březnu až srpnu 1991, kdy byl opraven trup, zrekonstruován interiér a došlo k výměně kotle.

Do provozu se parník vrátil 3. 9. 1991 jako restaurační parník.

Zatím poslední oprava

Poslední rekonstrukcí, která si dala za cíl vrátit parník co možná do původního vzhledu, prošla Vltava v letech 2007–2008. Byl odstraněn zadní salon, opraven stroj, kolesnice a přední nástavba byly obnoveny do původního tvaru.

V roce 2013 byl prohlášen kulturní památkou české republiky. V současné době, kdy parník Vltava slaví 80 let své existence, je možné se s ním setkat na jeho historické lince Praha – Slapy, ale také při letních plavbách na lince Praha – Mělník.

reklama

Komentáře

Mohlo by Vás zajímat

Do Českého lesa za odpočinkem

Do Českého lesa za odpočinkem

Petříkov: Lyžování jako v Rakousku

Petříkov: Lyžování jako v Rakousku

Tipy pro lyžaře v Krkonoších

Tipy pro lyžaře v Krkonoších

Letenské prase: Zabijačka v muzeu

Letenské prase: Zabijačka v muzeu

Za odpočinkem v zimních Krkonoších?

Za odpočinkem v zimních Krkonoších?

Na vrchol Moravskoslezských Beskyd: Na běžkách!

Na vrchol Moravskoslezských Beskyd: Na běžkách!

Nenechte si ujít další zajímavé články

Proč se Denisa Nesvačilová zamilovala do nevěrníka?
nasehvezdy.cz

Proč se Denisa Nesvačilová...

Momentálně chodí PETR...
Designový klenot Českého lesa
rezidenceonline.cz

Designový klenot Českého lesa

Blahodárný klid hlubokých lesů chodského...
V husté mlze jsem potkala děsivého cyklistu
skutecnepribehy.cz

V husté mlze jsem potkala...

Manžel mě varoval, abych tou zkratkou...
Podnikatelská pohádka o evropském úspěchu automobilky skončila požárem
epochaplus.cz

Podnikatelská pohádka o...

Zákazníci chtějí stále víc aut i motocyklů, jenže...
Ondřej Brzobohatý vzkazuje Písařovicové: Buď mi dáš dítě, nebo půjdeš!
nasehvezdy.cz

Ondřej Brzobohatý vzkazuje...

Vysoký, pohledný, úspěšný....
Děs z postsovětských hlubin: Obývají jezera Somin a Issyk-kul neznámá monstra?
epochalnisvet.cz

Děs z postsovětských hlubin:...

Vesnice Lukiv leží na západě Ukrajiny, nedaleko od...
„Dárci orgánů“ a fatální poranění pánve a nohou
21stoleti.cz

„Dárci orgánů“ a fatální...

Někdy se jim říká „dárci orgánů“. I když v...
Parkinson začíná nenápadně
panidomu.cz

Parkinson začíná nenápadně

A to je na něm to zrádné. Zpočátku si třeba myslíte,...
Novozélandský přízrak šedé dámy tmavne před očima
enigmaplus.cz

Novozélandský přízrak šedé...

Studenti ubytovaní na koleji Cumberland...
Lexus partnerem světové kulinářské soutěže Bocuse d`Or
iluxus.cz

Lexus partnerem světové...

Automobilová značka Lexus se v Česku stala...
Vláčný dýňový chlebíček bez lepku
tisicereceptu.cz

Vláčný dýňový chlebíček bez...

Tento dýňový chlebíček je vynikající i ve více...
Obávaný Blitzkrieg se zasekl až na východě
epochaplus.cz

Obávaný Blitzkrieg se zasekl...

Je 1. září 1939 a německé tanky překračují polskou hranici....