Parník VLTAVA, kulturní památka, která již 80 let pluje stále stejnou trasu
Parník VLTAVA, kulturní památka, která již 80 let pluje stále stejnou trasu

O stavbě parníku Vltava, třetího toho jména, uvažovala správní rada PPS již za stavby dvou parníků Dr. Edward Beneš a T.G. Masaryk v roce 1938. Mělo jít o parníky menší, ale stavbou a vzhledem podobné, postavené ryze pro potřeby plavby po Vltavě.

O zahájení stavby bylo rozhodnuto 3. června 1938. Práci měla provést Ústecká loděnice, stroj měla dodat ČKD a stavba měla být financována z půjčky od Ústřední sociální pojišťovny ve výši 1,7 milionu korun a finančního příspěvku tehdejšího Ministerstva veřejných prací.

Celková cena měla být 2,1 milionu korun.

Jenže zasáhl osud

Po ztrátě pohraničí ocitla se Ústecká loděnice na území přičleněném k Německu a bylo tedy stavbu nutno převést do loděnice PRAGA v Praze Libni. Došlo tedy ke zdržení a nové datum dodání bylo stanoveno na 31. 3. 1940.

Pohon parníku

Zajišťoval ho dvouválcový ležatý parní stroj o výkonu 150 ks, kormidlo bylo tříploutvové, s přenosem hřídelovou transmisí z kormidelny. V předním podpalubí měli cestující k dispozici restauraci s dřevěnými lavicemi a stoly, zadní salon byl vybaven komfortněji a nechyběl zde ani ,,dámský“ salonek s pohovkou. Hlavní paluba byla bez salonu, zadní část byla kryta částečně střechou a částečně plachtou, nacházel se zde i malý taneční parket. Před kolesnicemi se nacházel malý vyhlídkový salonek.

Slavnostní křest

Parník byl slavnostně pokřtěn, za přítomnosti několika ministrů, zástupců úřadů říšského protektora a Oberlandratu, ministrem obchodu dr. Kratochvílem dne 27. 8. 1940, v den 75tého výročí trvání PPS. O měsíc později byl parník nasazen na spěšnou linku z Prahy do Štěchovic.

Vltava sloužila v relativní pohodě až do roku 1942, kdy bylo doplněno jméno o německý překlad – plula tedy dále pod jménem Vltava – Moldau. Kolem roku 1945 byla plachta nad částí zadní paluby nahrazena prodloužením střechy.

První rekonstrukce

První velkou rekonstrukcí prošla Vltava v letech 1959–1961. Zadní paluba byla uzavřena do velkého salonu a nad ním měla být ještě paluba pro dalších 40 osob. Jelikož se však tato horní paluba projevovala výrazně zhoršenou příčnou stabilitou lodi, byla záhy zrušena.

Linka do Štěchovic byla v roce 1955 prodloužena až pod Slapskou přehradu.

V roce 1978 byl kotel upraven na kapalná paliva a parník sloužil až do konce sezóny 1990, kdy byl pro špatný stav strojního zařízení odstaven. Na kompletní rekonstrukci došlo v březnu až srpnu 1991, kdy byl opraven trup, zrekonstruován interiér a došlo k výměně kotle.

Do provozu se parník vrátil 3. 9. 1991 jako restaurační parník.

Zatím poslední oprava

Poslední rekonstrukcí, která si dala za cíl vrátit parník co možná do původního vzhledu, prošla Vltava v letech 2007–2008. Byl odstraněn zadní salon, opraven stroj, kolesnice a přední nástavba byly obnoveny do původního tvaru.

V roce 2013 byl prohlášen kulturní památkou české republiky. V současné době, kdy parník Vltava slaví 80 let své existence, je možné se s ním setkat na jeho historické lince Praha – Slapy, ale také při letních plavbách na lince Praha – Mělník.

reklama

Komentáře

Mohlo by Vás zajímat

Kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře: Co značí jeho posvátná geometrie?

Kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře: Co značí jeho posvátná geometrie?

Stále divoký svědek historie: Boubínský prales

Stále divoký svědek historie: Boubínský prales

Plzeňské podzemí: Tajemný labyrint skrytý hluboko pod povrchem města

Plzeňské podzemí: Tajemný labyrint skrytý hluboko pod povrchem města

Rozhledna Krásenský vrch: Kamennou věž společnými silami vybudovala celá obec

Rozhledna Krásenský vrch: Kamennou věž společnými silami vybudovala celá obec

Starý Plzenec: Krajina léčivých vibrací

Starý Plzenec: Krajina léčivých vibrací

7 nejznámějších míst světa, kde proudí silná energie

7 nejznámějších míst světa, kde proudí silná energie

Nenechte si ujít další zajímavé články

Dobývání Matterhornu: Za prvenství zaplatí životem čtyři lidé!
epochaplus.cz

Dobývání Matterhornu: Za...

Dlouho všem dobrodruhům odolává. Za žádnou cenu...
Model tokijského vodního kanálu z Fakulty stavební na Olympijském festivalu v Praze
21stoleti.cz

Model tokijského vodního...

V den zahájení Olympijských her v Tokiu se...
Přestává manžela bavit?
nasehvezdy.cz

Přestává manžela bavit?

Krásná blondýnka Lucie...
Bojí se znovu zamilovat?
nasehvezdy.cz

Bojí se znovu zamilovat?

Přestože hvězda Sestřiček Sabina...
V obýváku pohledově krásné i funkční
rezidenceonline.cz

V obýváku pohledově krásné i...

Hlavní společenský prostor by měl upoutat...
Jako u moře: Do Hliněné bašty na skvělé ryby a mořské plody
iluxus.cz

Jako u moře: Do Hliněné bašty...

Zdaleka ne všichni si letos užijí pořádnou dovolenou u...
Jak chudý kněz k penězům přišel?
enigmaplus.cz

Jak chudý kněz k penězům...

Až do 19. století byla francouzská vesnička...
Porostou solární panely?
epochaplus.cz

Porostou solární panely?

Jak získávat obnovitelnou energii snadno a...
Zapečené papriky s masovou směsí
tisicereceptu.cz

Zapečené papriky s masovou...

Papriky fungují navíc jako nádobky, v nichž...
Stará vrba
skutecnepribehy.cz

Stará vrba

Jsou místa, která jsou...
Rychlá mrkvová polévka
panidomu.cz

Rychlá mrkvová polévka

Ve variantě pro děti zvažte přidání kari a...
Sbírejte pampelišky!
epochalnisvet.cz

Sbírejte pampelišky!

Proč? Protože jsou zdravé. Takže až se dokocháte...