K čemu jsou mosty přes řeku? Aby měl člověk blíž k člověku přece! Mnohé z nich si zaslouží pro svou krásu, jedinečnost nebo architektonické provedení naši bližší pozornost.
Často po nich projdeme a ani si jich nevšímáme. Přitom jsou tak zajímavé. Nejeden fotograf by možná kvůli jejich kráse a pořízení snímku před nimi padl i na kolena…
Jurkovičův skvost
Může vám tak trochu připomenout stavbu ze známého filmu Madisonské mosty, za níž se do americké Iowy vydal fotograf Robert Kincaid. Ten „náš“ most je totiž také krytý i dřevěný, ale místní tvrdí, že jde o druh zvláštní valašské lidové stavby.
Navrhl ho slavný architekt Dušan Jurkovič a najdete jej v zámecké zahradě v Novém Městě nad Metují. Je zcela unikátní, byl postaven v roce 1911 jako spojnice horní terasy místního zámku a květinového parku a zároveň také jako úkryt před nepříznivým počasím.
Popis: Pokud sem budete cestovat, přemýšlejte i o návštěvě blízkého novoměstského zámku.
Kamenná vzácnost
Nejstarší most Česka se nachází v Písku. Pokud si stavitelský um našich předků chcete prohlédnout zblízka, jistě vás potěší fakt, že není v obležení turistů podobně jako Karlův most, který je mimochodem docela podobný i tomu píseckému.
Hlavně proto, že jej zdobí repliky barokních soch a dá se po něm přejít pouze pěšky. Byl stavěn na suchu a až po jeho dostavbě byla řeka uměle převedena do nového koryta pod mostem.
Most se také kdysi stal důležitou spojnicí Zlaté stezky – ta propojovala baltské oblasti se Středomořím – po níž se dovážela sůl z Bavor do píseckého solného skladu.
Popis: V roce 1348 Karel IV. výnosem nařídil, aby městské pokuty plynuly na údržbu tohoto mostu.
Pohádkový železniční
Tento mohutný kamenný viadukt je ideální k pozorování projíždějícího vlaku. Nejvhodnější místečko najdete na travnaté stráni v blízkosti železniční stanice Novina, kde si můžete s fotoaparátem cvaknout ty nejhezčí snímky, kterým neodolá žádný milovník mostů.
Viadukt je totiž dlouhý 202 metrů a nejvyšší jeho pilíře dosahují výšky 27 metrů. A kvůli své atraktivnosti je také významnou kulturní památkou. Najdete ho na železniční trati Liberec-Česká Lípa u Kryštofova Údolí.
Autorem stavby je Herrmann Rosche, známý průmyslník, který hledal způsob, kterým by rychleji přepravil uhlí z oblasti podkrušnohorských dolů k odběratelům do severních Čech.
Stádlecký řetězový
Je ojedinělým mostem svého druhu v Evropě a posledním řetězovým mostem v Česku. Byl původně postaven přes řeku Vltavu v Podolsku, a to ještě před stavbou Orlické přehrady.
Před téměř padesáti lety byl rozebrán a přemístěn k obci Stádlec na řeku Lužnici, odkud má i název. Základní nosnou konstrukci mostu tvoří čtyři řetězy uspořádané do dvou dvojic. Ty jsou uloženy na dvou kamenných pylonech vysokých 13 metrů. Právem je zapsán jako národní technická památka.
Popis: Po napuštění přehrady Orlík by byl most potopen, a proto se rozhodlo o jeho pečlivém rozebrání.
Soudobá moderna
Lidé se po Mariánském mostě nevozí ještě ani dvacet let a už patří k symbolům města stejně jako hrad, který se tyčí kousek nad ním. Najdete jej v Ústí nad Labem a překlenuje řeku Labe.
Byl postaven v roce 1998 jako spojnice mezi městskými částmi Ústí nad Labem-město a Ústí nad Labem-Střekov. Slouží řidičům, cyklistům i pěším.
Popis: Konstrukce mostu je zčásti železobetonová, zčásti ocelová a právem je klenotem moderní architektury.
Žďákovský velikán
Když byl v roce 1967 dostaven, byl se svou výškou 62 metrů nad hladinou vodní nádrže největším jednoobloukovým mostem na světě. Nyní zaujímá první místo už jen v rámci Česka.
Tento ocelový gigant, po němž se mohou prohánět i auta, se klene nad hladinou Orlické přehrady.
Tip: Za nejdelším visutým mostem na světě se vydejte do Dolní Moravy. Jmenuje se Sky Bridge 721 a číslovka v tomto případě znamená jeho délku.
Po jeho překonání se dostanete do údolí „Most času“ s prvky rozšířené reality, k níž se připojíte přes mobil.