Od švýcarské efektivnosti k čínské vynalézavosti. Jen málo věcí je tak působivou demonstrací inženýrské zručnosti, jako právě lanovky. Poskytují úchvatné pohledy na města, vysoké hory nebo přírodní krásy.
Mérida (Mukumbarí) – nejvyšší lanovka
Kde se nachází: Venezuela
Historie: Lanovka vznikla na základě projektu z roku 1952, aby turistům usnadnila cestu na vrchol Sierra Nevada.
Veřejné představení dráhy bylo naplánováno na oslavu 400. výročí města, kvůli smrti papeže Pia XII. (1958) se ale otevřela až o dva roky později, v březnu roku 1960. Další změny přišly až v roce 2008, kdy muselo dojít kvůli technickým důvodům k jejímu uzavření.
O tři roky později už ale začala její modernizace, která skončila v roce 2016 a lanovka byla přejmenována na Mukumbarí.
O co jde: Její základna se nachází ve venezuelském městě Mérida v nadmořské výšce 1640 m. n. m. Systém čtyř na sebe navazujících lanovek končí na andském štítu Pico Espejo ve výšce 4765 m. n. m.
Celková trasa činí 12,5 kilometru, a jde tak o nejvyšší a druhou nejdelší lanovku na světě. Každá kabina přepraví 60 cestujících rychlostí 25 km/h.
Kvůli vysoké nadmořské výšce je pro cestující připravena lékařská služba, která má k dispozici dostatečné množství kyslíku.
Peak 2 Peak gondola – nejdelší bez podpěry
Kde se nachází: Kanada
Historie: Whistler Blackcomb patří mezi největší a nejznámější lyžařské středisko Severní Ameriky.
V roce 2008 se ještě více zviditelnilo, když zde bylo uvedeno do provozu trojlanové zařízení, zvané Peak 2 Peak, které jako jediné na světě spojuje vrcholy dvou hor, Whistler a Blackcomb.
O co jde: Lanovka překonává údolí Fitzsimmons za pouhých 11 minut. Cestující si tak mohou užívat lyžování na obou vrcholcích, a to během jednoho dne. Na některých místech dosahuje hloubka pod kabinou 436 metrů.
Drží ještě jeden zajímavý rekord – má nejdelší nezajištěnou část bez sloupů v délce tří kilometrů. Celkově se lanovka skládá z 28 kabin, do kterých se vejde 28 cestujících.
Lidé, kteří se bojí výšek, by neměli nastupovat do jedné ze dvou stříbrných kabinek, které mají prosklené dno.
Cabrio – nejzajímavější
Kde se nachází: Švýcarsko
Historie: Již od 18. století byl vrchol Stanserhorn oblíbeným vyhlídkovým místem, proto patří tato lanovka mezi ty nejstarší. Stavba započala již v roce 1893. Do provozu byly uvedeny tři na sebe navazující úseky pozemních lanových drah.
V roce 1973 pak došlo na modernizaci lanovek, když byly oba horní úseky nahrazeny jedinou visutou kabinovou lanovkou. Poslední a zásadní změna nastala v roce 2012, kdy vznikla lanovka Cabrio s kapacitou 60 osob.
O co jde: I dnes zůstal na místě kus historie. První úsek na vrchol je zajištěn historickým dřevěným vagonem, v mezistanici pak cestující přesedají do unikátní lanovky, jejíž horní patro je bez střechy a vypadá jako kabriolet.
Pokud se chtějí cestující dostat na střechu, musejí vylézt po točitém schodišti, aby si vychutnali panoramatický výhled na zasněžené vrcholky hor. Projet celou trasu trvá šest a půl minuty.
Mi Teleférico – nejrozšířenější síť lanovek
Kde se nachází: Bolívie
Historie: Města El Alto a La Paz patří mezi nejlidnatější města Bolívie. I přesto, že se nacházejí blízko sebe, výškový rozdíl a silná doprava zapříčinily problém dostat se z jednoho města do druhého.
Proto vznikla již v 70. letech myšlenka na propojení těchto dvou míst. Návrh na výstavbu lanovky vznikl až v roce 2012 na žádost prezidenta Juana Eva Moralese Aymy. Celý projekt zafinancoval stát a půjčka od bolivijské Centrální banky. Její činnost pak započala 30. května 2014.
O co jde: Metropole La Paz je nejvýše položeným hlavním městem na světě. Trápí ji smog a dopravní zácpy, proto město vytvořilo rekordně dlouhou síť lanovek.
Od září 2018 tvoří celý systém 25 stanic na 8 linkách, v plánovaném finálním stadiu by mělo být 11 linek se 30 stanicemi.
Awana Skyway – v minulosti nejrychlejší
Kde se nachází: Malajsie
Historie: Stará kabinová lanovka Genting Skyway byla otevřena v roce 1997.
O co jde:Znovuotevřená lanovka z roku 2016 dokáže přepravit až 3 600 cestujících za hodinu s deseti cestujícími na palubě. Cesta na vrchol trvá přibližně 10 minut.
K dispozici je celkem 99 standardních kabin, pokud ale cestující touží po nadstandardním zážitku, mohou využít 10 speciálních gondol s prosklenou podlahou, které pojmou 6 cestujících. Lanovka spojuje Gohtong Jaya a resort World Genting v Malajsii.
V průběhu skoro 3,5 km dlouhé trasy se cestující mohou kochat úchvatným výhledem na mnoho památek, včetně 120 milionů let starého deštného pralesa nebo jeskyně Chin Swee.
Lanovka Charkov – nejbarevnější
Kde se nachází: Ukrajina
Historie: V 60. letech zažívalo ukrajinské město Charkov rychlý průmyslový vzestup, vznikalo mnoho továren a podniků. Jedním z nich byl i Charkovský letecký výrobní podnik.
A aby se do něj jeho zaměstnanci dostali co nejrychleji a nejlevněji, byla v roce 1971 postavena zajímavá lanovka.
O co jde: V roce 2012 proběhla její celková rekonstrukce a o dva roky později vznikly nové kabiny, které jsou o 20 % těžší než ty předchozí, jsou vyrobeny ze skleněných vláken a natřené pestrými barvami.
Tato lanovka nepatří mezi ty nejvyšší, její maximální výška činí pouhých 26 metrů a projíždí přes 18 sloupů v různých výškách. Zatížení každé kabiny je 160 kg.
Lanovka Palm Springs – největší rotující
Kde se nachází: USA
Historie: Největší otočná kabinková lanovka světa spustila provoz v roce 1963 s cílem dostat návštěvníky na vrchol San Jacinto.
S návrhem na vybudování lanovky poprvé přišel elektrotechnik Francis F. Crocker během výletu do Kalifornie v roce 1935. Projekt se ale musel odložit kvůli druhé světové válce a korejské válce.
Stavba proto začala až v roce 1960 a lanovku se podařilo otevřít v roce 1963. V roce 2000 pak byly původní vozy nahrazeny novými, které se během jízdy pomalu otáčí.
O co jde: Jedná se o největší rotující lanovku na světě. Na trase dlouhé 2,5 km se mohou návštěvníci kochat kalifornským údolím Coachella nebo parkem San Jacinto. Jde o jednu ze tří otočných lanovek na světě.
Do lanovky se celkově vejde 80 osob, kteří zažijí cestu dlouhou 12,5 minuty a překonají převýšení 1790 metrů. Po celou dobu jízdy kabina provede dvě úplné otočky.
Lanovka na Cukrovou homoli – nejkrásnější výhled
Kde se nachází: Brazílie
Historie: Legendární lanovku na Cukrovou homoli v brazilském Rio de Janeiru využívali lidé již od zahájení provozu v roce 1912. Od té doby prošla několika renovacemi. První proběhla v roce 1972 a další o 30 let později.
O co jde: Cesta vzhůru probíhá ve dvou fázích. Nejdříve cestující vyveze na kopec Morro da Urca, poté pokračuje až na samotnou Cukrovou homoli. Z ní jsou pak úžasné výhledy na město, pláž Copacabana i horu Corcovado se sochou Ježíše Krista.
Lanovce patří světový unikát – má kompletně prosklené stěny ze speciálního umělého skla. Ve vzduchu ji drží 5 cm silná ocelová lana, spletená z 98 pramenů. Každé vozidlo pojme 65 cestujících.
Titlis Rotair – největší evropská otáčecí lanovka
Kde se nachází: Švýcarsko
Historie: Mezi nejatraktivnější výletní cíle Švýcarska patří hora Titlis. Proslulou se stala až v roce 1992 díky speciální kyvadlové lanovce s otáčejícími se podlahami.
V roce 2014 prošla další rekonstrukcí, kdy se zřídily nové moderní prosklené panoramatické kabiny, které se otáčejí celé, nejen jejich podlahy.
O co jde: Do jedné kabiny se vejde 74 osob. Na vrcholu si návštěvníci mohou prohlédnout ledovcovou jeskyni a projít se na nejvýše postaveném visutém mostě v Evropě.
Zugspitze – nejstrmější evropská lanovka
Kde se nachází: Německo
Historie: Na nejvyšší horu Německa, Zugspitze vedou tři lanovky. První z nich vyjela už v roce 1930. V prosinci 2017 došlo k opravě lanovky, která v prosklených kabinách vyveze 580 pasažérů za hodinu. Lanovkový systém navrhl a postavil Adolf Bleichert.
O co jde: Tato lanovka drží evropské prvenství. Jedná se o nejstrmější lanovku na evropském kontinentu. Během 4,5 km dlouhé cestě vystoupají cestující skoro o 2000 metrů výše.