Ne každý turista chce během svých toulek procházet jen sebekrásnější hrady, zámky a přírodní pamětihodnosti. Těm technicky zaměřeným ale v Moravskoslezském kraji umíme poradit, kam se vydat třeba za nevlídného počasí.
Možná leckomu z nás utkvělo v paměti ze školních let, že prvním automobilem vyrobeným u nás byla v roce 1898 Tatra Präsident. Ale viděli jsme tento unikát někdy na vlastní oči? V Technickém muzeu v Kopřivnici se nám to jako na jediném místě podaří.
Zdejší expozice se věnuje produkci zdejší automobilky Tatra a nejspíš nás překvapí, že v ní nenajdeme ani zdaleka jen pouhé automobily. I když osobních i nákladních aut nejrůznějšího druhu v ní můžeme prohlédnout šedesát.
Tatra umí i motorové saně
Kromě aut jsou tu k vidění automobilové i letecké motory, podvozky, modely a designérské návrhy, ale také trofeje ze soutěží, které tatrovky tak často vyhrávaly.
Hodně zajímavé jsou ovšem také exponáty, které bychom možná v muzeu automobilů nečekali a které svědčí o poněkud širším tatrováckém záběru.
Je tu prototyp motorových saní, osmiválcový tankový motor, mraznička nebo třeba akrobatický dvojplošník Tatra 131. Není divu, že muzeum je nejnavštěvovanější v celém Moravskoslezském kraji.
A to ještě návštěvníky láká na součást své kolekce, kterou je Expozice Emila a Dany Zátopkových. Náš nejúspěšnější olympionik se totiž v Kopřivnici narodil.
Tatra toho má ovšem na ukazování o hodně víc, a proto už také na rok 2021 připravuje otevření druhého muzea.
Bude specializované na nákladní automobily, už teď je pohromadě sedmdesát exponátů a místo v nové expozici najde třeba horský autobus, autobagr, tahač letadel nebo první závodní speciál, který nás reprezentoval na Rallye Paříž-Dakar.
Když vlaky jezdí v zámecké věži
Když popojedeme 20 kilometrů do Studénky, milovníka autíček v nás vystřídá obdivovatel vláčků.
Expozice Vagonářského muzea v zámecké věži tu zabírá tři poschodí a seznámí návštěvníky s vývojem železniční dopravy a samozřejmě také s historií zdejší továrny na výrobu vagónů.
A jejích produktů rozhodně nebylo od přelomu 19. a 20. století, kdy byla založena, nějak málo.
Byla schopna vyvinout třeba speciální vozy pro doly a hutě nebo elektrické vozy určené pro příměstskou dopravu a samozřejmě pak zásobovat naše dráhy vagóny, v nichž alespoň jednou svezl každý z nás.
To ovšem nemůžeme říci o dalších, méně známých oborech továrny ve Studénce. Ta se totiž svého času zabývala i výrobou letadel.
Pro malé návštěvníky bude zřejmě největším lákadlem muzea sál se dvěma okruhy modelového kolejiště o rozměrech 6×1,5 metru v měřítku 1:87.
Foto: Muzeum