Mauritánská železnice: Extrémní jízda napříč Saharou
Mauritánská železnice: Extrémní jízda napříč Saharou

Rtuť teploměru šplhá ke 40 °C, nekonečné písečné duny se táhnou až daleko za obzor, kam lidské oko nedohlédne. Vyprahlou mauritánskou pustinou se na severovýchod od pobřeží Atlantského oceánu v délce 704 kilometrů táhne železnice, po které denně putují jedny z nejdelších vlaků světa…

Mauritánie je jednou z afrických zemí, které se pyšní velkým bohatstvím v podobě přírodních zdrojů, především železné rudy. Její největší naleziště se však nacházejí hluboko uprostřed nehostinné Sahary.

Francie, která má ve zdejším regionu v první polovině minulého století hlavní slovo, proto rozhodne o vybudování železnice, která bude spojovat povrchové doly v oblasti Zouérat na severu země s přístavem Nuadhibú na západním pobřeží.

Gigantičtí králové pouště

Do přípravných prací na výstavbě se dělníci pouštějí roku 1940, jsou však přerušeny tvrdými boji 2. světové války a na téměř 20 let odloženy k ledu. První kilometr jedné z nejextrémnějších železnic světa a zároveň jediné v celé zemi je odhalen 5.

března 1961. Stavba je definitivně dokončena a za účasti mauritánského prezidenta Moktara Oulda Daddaha (1924–2003) slavnostně uvedena do provozu o 2 roky později. Od té doby jsou na jednokolejné trase Nuadhibú–Zouérat pravidelně vypravovány nákladní vlaky, které s délkou dosahující až 3 kilometrů patří k nejdelším a nejtěžším na světě.

Na dopravu nákladu z nalezišť železné rudy je třeba zapřáhnout pořádně silné lokomotivy.

Dárek od našinců

Jedna jízda trvá při průměrné rychlosti 40 kilometrů za hodinu okolo 17–21 hodin, v závislosti na celkové délce soupravy a hmotnosti nákladu. Několikrát denně pracovníci dolů za trojici či čtveřici dieselelektrických lokomotiv General Motors o výkonu 2430 kW zapřáhnou až 210 vagonů, z nichž každý uveze náklad o váze 84 tun – ročně se tak po trati přepraví více než 16 milionů tun nákladu!

Čas od času jsou k soupravě připojeny také osobní vagony pro turisty, tři vyřazené dokonce roku 2018 putují do Mauritánie z České republiky.

Na vlastní nebezpečí

Turisté však mohou po trati kdykoli cestovat i zdarma, na vagonech s železnou rudou. Takový výlet je ale velmi náročný a nebezpečný – nelítostné pouštní podmínky, ve kterých se střídají žhavé dny s ledově chladnými nocemi, si každoročně vyžádají několik lidských životů.

Jinou možnost než riskovat ale nemají obyvatelé drobných, odlehlých vesniček ležících podél trati, pro které je mauritánský expres jedinou možností přepravy a cesty za obživou. Na celé trati najdeme pouze dvě nádraží a sedm zastávek, které jsou od sebe vzdáleny přibližně 60 kilometrů.

Na své si přijdou i turisté, kteří si mohou užít divokou jízdu na nákladních vagonech.

Metu, meteš, meteme

Dodnes tu neexistuje žádné automatické zabezpečení, řízení provozu probíhá prostřednictvím vysílaček. Provoz takto extrémní trati navíc vyžaduje náročnou a pečlivou údržbu, kterou zabezpečují speciálně trénované pracovní čety.

Jejich základny jsou od sebe vzdáleny asi 150 kilometrů a jejich hlavním úkolem je odklízení jemného písku z kolejí, který sem pravidelně nanáší vítr. To provádějí převážně ručně, pomocí lopat, což je v pouštním suchu a vysokých teplotách pěkná fuška.

reklama

Komentáře

Mohlo by Vás zajímat

Phuket, ostrov tisíce vůní

Phuket, ostrov tisíce vůní

S batohem do hor za uměním, to je land-artový festival Smach

S batohem do hor za uměním, to je land-artový festival Smach

Pestrobarevné Santorini je ostrovem zázraků

Pestrobarevné Santorini je ostrovem zázraků

Dovolená v Itálii: Na co dát pozor, když vyrazíme autem

Dovolená v Itálii: Na co dát pozor, když vyrazíme autem

Tunisko a jeho exotická tvář

Tunisko a jeho exotická tvář

Zasněte se: Kouzelné Maledivy

Zasněte se: Kouzelné Maledivy

Nenechte si ujít další zajímavé články

Proč vzdala šanci na lásku?
nasehvezdy.cz

Proč vzdala šanci na lásku?

O Martině Randové (49) se ví,...
Manžel udělal dvě chyby
skutecnepribehy.cz

Manžel udělal dvě chyby

Naše studentské manželství...
Nakupování budoucnosti se inspiruje od Průmyslu 4.0
21stoleti.cz

Nakupování budoucnosti se...

V poslední době jsme se mohli seznámit s výsledky...
Přestat si dělat starosti je umění
panidomu.cz

Přestat si dělat starosti je...

Určitě to stojí za to, naučit se nedělat si...
Zůstává s manželem jenom pro peníze?
nasehvezdy.cz

Zůstává s manželem jenom pro...

O tom, že jim manželství...
Moderní technologie chrání kulturní památky
epochaplus.cz

Moderní technologie chrání...

Národní muzeum v Praze, hrad a zámek v Českém...
Vesmírný vampýr
epochaplus.cz

Vesmírný vampýr

Zatímco planeta Země má svého nesmrtelného literárního...
Bioaktivní kosmetika s CBD pro restart citlivé a problematické pokožky
iluxus.cz

Bioaktivní kosmetika s CBD pro...

CBD neboli kanabidiol patří k nejcennějším bioaktivním látkám,...
Nejkrásnější krajina je přece mořská hladina…
rezidenceonline.cz

Nejkrásnější krajina je přece...

Moře má tisíce podob, nálad i barev. Umí být...
Krakonoš jako parohatý démon
enigmaplus.cz

Krakonoš jako parohatý démon

Již v 19. století se zrodil vládce Krkonoš tak, jak ho...
Strašidelný Kehoe dům: Přenocujete v americkém hotelu duchů?
epochalnisvet.cz

Strašidelný Kehoe dům:...

Strašidelný dům zvaný Kehoe v americkém...
Kakaové řezy
tisicereceptu.cz

Kakaové řezy

Naprosto božské řezy s cukrovo-rumovou...