Muzeum automobilů Kopřivnice
Muzeum automobilů Kopřivnice

Ne každý turista chce během svých toulek procházet jen sebekrásnější hrady, zámky a přírodní pamětihodnosti. Těm technicky zaměřeným ale v Moravskoslezském kraji umíme poradit, kam se vydat třeba za nevlídného počasí.

Možná leckomu z nás utkvělo v paměti ze školních let, že prvním automobilem vyrobeným u nás byla v roce 1898 Tatra Präsident. Ale viděli jsme tento unikát někdy na vlastní oči? V Technickém muzeu v Kopřivnici se nám to jako na jediném místě podaří.

Zdejší expozice se věnuje produkci zdejší automobilky Tatra a nejspíš nás překvapí, že v ní nenajdeme ani zdaleka jen pouhé automobily. I když osobních i nákladních aut nejrůznějšího druhu v ní můžeme prohlédnout šedesát.

Tatra umí i motorové saně

Kromě aut jsou tu k vidění automobilové i letecké motory, podvozky, modely a designérské návrhy, ale také trofeje ze soutěží, které tatrovky tak často vyhrávaly. Hodně zajímavé jsou ovšem také exponáty, které bychom možná v muzeu automobilů nečekali a které svědčí o poněkud širším tatrováckém záběru.

Je tu prototyp motorových saní, osmiválcový tankový motor, mraznička nebo třeba akrobatický dvojplošník Tatra 131. Není divu, že muzeum je nejnavštěvovanější v celém Moravskoslezském kraji. A to ještě návštěvníky láká na součást své kolekce, kterou je Expozice Emila a Dany Zátopkových.

Náš nejúspěšnější olympionik se totiž v Kopřivnici narodil. Tatra toho má ovšem na ukazování o hodně víc, a proto už také na rok 2021 připravuje otevření druhého muzea. Bude specializované na nákladní automobily, už teď je pohromadě sedmdesát exponátů a místo v nové expozici najde třeba horský autobus, autobagr, tahač letadel nebo první závodní speciál, který nás reprezentoval na Rallye Paříž-Dakar.

Když vlaky jezdí v zámecké věži

Když popojedeme 20 kilometrů do Studénky, milovníka autíček v nás vystřídá obdivovatel vláčků. Expozice Vagonářského muzea v zámecké věži tu zabírá tři poschodí a seznámí návštěvníky s vývojem železniční dopravy a samozřejmě také s historií zdejší továrny na výrobu vagónů.

A jejích produktů rozhodně nebylo od přelomu 19. a 20. století, kdy byla založena, nějak málo. Byla schopna vyvinout třeba speciální vozy pro doly a hutě nebo elektrické vozy určené pro příměstskou dopravu a samozřejmě pak zásobovat naše dráhy vagóny, v nichž alespoň jednou svezl každý z nás.

To ovšem nemůžeme říci o dalších, méně známých oborech továrny ve Studénce. Ta se totiž svého času zabývala i výrobou letadel. Pro malé návštěvníky bude zřejmě největším lákadlem muzea sál se dvěma okruhy modelového kolejiště o rozměrech 6×1,5 metru v měřítku 1:87.

Foto: Muzeum

reklama

Komentáře

Mohlo by Vás zajímat

Advent v Národním zemědělském muzeu: Zve na živý zvířecí betlém i připomenutí vánočních zvyků

Advent v Národním zemědělském muzeu: Zve na živý zvířecí betlém i připomenutí vánočních zvyků

Významná centra Krkonoš

Významná centra Krkonoš

Za karlovarským porcelánem a sklem

Za karlovarským porcelánem a sklem

Výstava „Cesta je trnitá“ v Městském muzeu v Hořicích propojí tvorbu dvou významných současných umělkyň

Výstava „Cesta je trnitá“ v Městském muzeu v Hořicích propojí tvorbu dvou významných současných umělkyň

Ašský výběžek: Kraj rozhleden

Ašský výběžek: Kraj rozhleden

Advent ťuká na dveře. Střední Čechy ovládne vánoční atmosféra.

Advent ťuká na dveře. Střední Čechy ovládne vánoční atmosféra.

Nenechte si ujít další zajímavé články